Rabu, 24 Juli 2013

[NOVEL] : AKU DITAKDIRKAN UNTUKMU BAB 30

Assalamualaikum u oll...

Selamat petang.Hari ini akan di update bab seterusnya Aku Ditakdirkan Untukmu.Lagi dua bab akan di update next week.2 Bab minggu depan x akan di bagitahu bab berapa . Teaser special 1 dan 2.Lepas tu dah x da dah ADU..Tunggu BCIP lak ye..Mekasih singgah baca...:)



                      





BAB TIGA PULUH


     DIAN sudah pun siap dan kini Dian berada di sofa sambil memeluk teddy bear unggu.Hari ini hari di mana Dian akan kembali ke hospital untuk mendapatkan rawatan penyakit kemurungannya. Dian hanya duduk di sofa sambil mengusap telinga teddy bear unggu itu.Hari ni hanya Encik Yusuf yang akan membawa Dian ke hospital.Puan Sakinah tidak dapat ikut kerana ingin menemani nenek Dian di rumah.

       “Anak ayah dah siap .” Soal Encik Yusuf pada Dian.Kemudian Dian menoleh dan tersenyum.Gembira hati Encik Yusuf melihat senyuman di bibir anaknya itu.

       “Jom kita pergi sekarang.?” Encik Yusuf mengambil kunci kereta yang tersangkut di dinding.
        “Ke mana?” Soal Dian.Terus Encik Yusuf menoleh pada Dian,Tidak sangka yang Dian akan bertanya padanya.Kemudian Encik Yusuf mendekati anak gadisnya .Mata Dian hanya terkebil-kebil melihat wajah Encik Yusuf.

       “Kita nak pergi jumpa doktor Rafiqi.” Balas Encik Yusuf dengan senyuman.Dian berfikir sejenak.Kemudian Dian menganggukkan kepala.Dian sudah menunjukkan tanda-tanda positif.Mudah-mudahan semuanya berjalan dengan lancar.Kemudian dua beranak itu terus berlalu menuju ke kereta.Dian tetap membawa penemannya siapa lagi kalau bukan teddy bear unggu yang di hadiahkan oleh doktor Rafiqi.Sejak ada teddy bear itu Dian tidak lagi memeluk teddy bear milik arwah Dhiya’.Puan Sakinah sudah menyimpan kembali teddy bear milik arwah Dhiya’ ke dalam almari di dalam bilik arwah Dhiya’.

     “Hai Dian..Dah makan?” Soal doktor Rafiqi sebaik saja masuk ke dalam bilik rawatan itu.Dian ketika itu hanya bersandar pada kerusi sambil memeluk teddy bear unggu.Doktor Rafiqi tersenyum melihat Dian memeluk teddy bear yang di berikan olehnya.

     Dian hanya tersenyum pada doktor Rafiqi sebelum menggelengkan kepalanya.Encik Yusuf sudah memberitahu yang Dian tak nak makan hari ni.Puas di pujuk oleh neneknya langsung tidak di endahkan oleh Dian.Sudahlah Dian ada gasterik .Dian hanya makan oat dan segelas susu.Nasi di tolaknya mentah-mentah.

     “Dian kena makan tahu.Dia ada gasterik.Kalau Dian tak makan Dian nak jadi seperti hari itu yang Dian muntah tak berhenti sebab lambat makan.Kalau Dian tak makan lagi teruk.Dian makan ok selepas ini.Kalau Dian tak makan saya tak nak kawan dengan Dian lagi tahu.” Gertak doktor Rafiqi.Dian hanya merenung bebola mata Rafiqi.Mata Dian sudah berkaca.Memang tidak di nafikan Dian mudah sensitive pada sesetengah perkara.Itu adalah perkara biasa di mana ianya juga salah satu tanda atau sewaktu mengalami penyakit kemurungan.

    Melihat mata Dian yang sudah berkaca.Rafiqi merasa bersalah.Rafiqi menarik nafas dalam –dalam sebelum menarik tangan Dian yang berada di atas meja.

    “Maafkan saya ya Dian.Bukan saya marah Dian.Tapi saya buat ni sebab nak suruh Dian makan.Cuba Dian tengok diri Dian sekarang ni susut.Janji dengan saya yang lepas ni Dian nak makan seperti biasa.Seperti Dian yang saya kenal dulu.Boleh?” Soal doktor Rafiqi sambil merenung lembut ke dalam mata Dian.

    Dian hanya membatukan diri sebelum menunduk dan menggangukkan kepala dengan perlahan.Kemudian Dian menarik tangannya dari pegangan doktor Rafiqi.

    “Sorry …” Balas doktor Rafiqi.Dian memandang ke arah lain.
    “Hari ni kita buat rawatan seperti biasa.Selepas itu saya belanja Dian makan nak?” Pelawa doktor Rafiqi.Mudah-mudahan Dian tidak menolak.Kalau boleh doktor Rafiqi mahu Dian kembali makan dan bertenaga seperti dulu.

    “Ok.” Balas Dian dengan senyuman.
     Alhamdulilah..Saya sayangkan awak Dian..Desis hati doktor Rafiqi sebelum memandang cermin kaca di mana Encik Yusuf berada di luar sana melihat Dian.Doktor Rafiqi tersenyum manis sambil menganggukkan kepalanya Encik Yusuf.Lega hati Encik Yusuf melihat keadaan anaknya pada hari ini.
    Selesai saja rawatan hari ni, Dian di bawa ke satu bilik.Dian terpinga-pinga seketika apabila masuk ke bilik itu.Dian memeluk teddy bear dengan erat.Doktor Rafiqi dan ayahnya berada di belakangnya.Dian memandang suasana bilik itu.

    “Hah dah sampai pun anak angkat Umi ni.Marilah duduk dulu.” Ujar seorang perempuan yang lebih kurang sebaya Puan Sakinah.

    “Maaflah menganggu Umi .Rafiqi datang bawa seseorang untuk perkenalkan pada Umi.Orang yang Rafiqi ceritakan pada Umi hari itu.Inilah dia.Kenalkan ini Dian Batrisya.Ini pula ayah Dian , Pak cik Yusuf.” Ujar Rafiqi kepada Umi nya.

    “Oh inilah Dian ya.” Balas Uminya Rafiqi sambil menarik tangan Dian dengan perlahan.Kemudian Dian berdiri betul-betul bersebelahan dengan orang yang Rafiqi panggil Umi.

    “Pak cik.Ini ibu angkat saya.Puan Kalsom.Dia memang akan datang ke mari setiap hari Rabu.Melawat anak-anak kecil yang sakit.Kadanng kala Umi akan membantu memberikan pertolongan pada mereka yang mengalami masalah .Umi ni pemilik rumah anak yatim .Umi selalu bawa salah seorang dari anak yatim yang sakit seperti Dian.”Terang doktor Rafiqi dengan panjang lebar.

    “Sakit seperti Dian?” Soal Encik Yusuf dengan keliru.
     “Ya pak cik.Adik Qaisara menjadi seperti Dian selepas kedua-dua ibu bapanya meninggal dunia.Umur adik Qaisara tu dua belas tahun.Sekarang ni Qisara menjadi penghuni di rumah anak yatim milik Umi.” Ujar Doktor Rafiqi lagi.

      “Dia tiada ahli keluarga yang lain ke?” Soal Encik Yusuf lagi.Terdetik di hatinya untuk melihat adik Qaisara.Kasihan budak itu.

     “Qaisara ada keluarga.Ada mak cik dan juga pak cik tetapi tiada sorang pun yang nak jaga Qaisara.Jadi mereka hantar dirumah anak yatim tu.Bukan mereka kejam tapi mungkin juga sebab kewangan untuk membesarkan Qaisara.” Balas Puan Kalsom pula.

     “Mana Qaisara sekarang?” Soal Encik Yusuf lagi.Puan Kalsom sudah tersenyum .
     “Qaisara sedang berada di bilik doktor Fatimah.Sekejap lagi dia akan datang ke mari.Jemputlah duduk dulu.” Balas Puan Kalsom lagi.

      Dian duduk bersebelahan dengan Umi.Dian merenung wajah Umi sebelum tersenyum.
     “Dian boleh panggil Umi juga.” Tingkah Puan Kalsom sambil mengusap kepala Dian.Encik Yusuf dan doktor Rafiqi tersenyum.

    Beberapa minit kemudian, seorang gadis memulas tombol pintu dengan perlahan lalu masuk ke dalam bilik tersebut.

     “Umi…” Panggil gadis itu.
      “Qiasara..Mari dekat umi.Mari Umi kenalkan.Ini Kak Dian, dan ini ayah Kak Dian.” Ujar Puan Kalsom sewaktu mengusap kepala Qaisara.Kemudian Qiasara terus bersalam dengan Dian dan juga Encik Yusuf.Sayu hati Encik Yusuf melihat Qaisara.

       “Qaisara nak kawan dengan Kak Dian tak?” Soal doktor Rafiqi kepada Qaisara.Kemudian Qaisara memandang wajahn umi nya dan juga wajah Dian.

       Qaisara mengangguk dengan perlahan.Qaisara duduk bersebelahan dengan Dian.
       “Qaisara..” Dian menyebut nama Dian sambil tersenyum.
       “Ya..” Balas Qaisara sambil memandang Dian.Waktu ini bibir Qaisara mengulum dengan senyuman.

       “Sejak Qiasara kehilangan ibi bapanya.Inilah pertama kali umi tengok dia senyum begitu.”Ujar Puan Kalsom kepada Rafiqi.

      Encik Yusuf merasa gembira melihat Dian tersenyum.Melihat wajah Qaisara pula  ada iras Dian dan juga arwah Dhiya’ waktu kecil dulu.

      SELEPAS itu, doktor Rafiqi membawa Dian untuk makan di café hospital.Doktor Rafiqi sudah berjanji untuk belanja Dian makan.Encik Yusuf turut serta mengikut anaknya ke café.Kemudian encik Yusuf duduk bersebelahan Dian.

   “Pak cik dengan Dian duduk dulu.Saya tolong orderkan makanan.Pak cik nak makan apa?” Soal Rafiqi .

    “Apa-apa sajalah.Ikut kamulah Rafiqi.” Balas Encik Yusuf sambil tersenyum.Doktor Rafiqi tersenyum sebelum melangkah.

     Zafran Nufail mengambil cuti setengah hari.Hajat di hatinya untuk melawat Dian.Sebentar tadi dia sudah menelefon ke rumah Dian.Puan Sakinah sudah memberitahu yang hari ni Dian ke hospital.Jadi Zafran mengambil keputusan untuk berjumpa Dian hospital .Zafran memandu keretanya sempat juga dia singgah si kedai membeli sejambak bunga ros.

    Sebaik saja parking keretanya, Zafran terus melangkah masuk ke dalam hospital mecari tempat di mana Dian akan berada apabila menerima rawatan seperti yang telah di beritahu oleh Puan Sakinah tadi.Zafran melangkah sambil membawa sejambak bunga di tangannya.Sebaik saja pergi ke tempat yang Dian berada Zafran mendapati Dian tidak berada di situ .Melilau-lilau matanya mencari kelibat Dian.

   “Nurse..Boleh saya tahu pesakit yang menerima rawatan di bilik ini tadi pergi ke mana?” Soal Zafran kepada salah sorang jururawat yang kebetulan lalu di situ.

    “Oh pesakit doktor Rafiqi ke?” Soal jururawat itu.Zafran menggarukan kepalanya yang tidak gatal.

    “Ya kot.” Jawab Zafran dengan selamaba.Padahal dirinya langsung tidak tahu nama doktor yang merawat Dian.

     “Erm rasanya dah balik kot.Kalau tak pun cuba cari dekat café.Saya pun tak pasti.Tadi diorang masih berada di dalam kawasan hospital ni.” Balas jururawat itu lagi.
    “Oh ..Terima kasih nurse..” Balas Zafran pula.

     “Sama-sama.” Ujar jururawat tersebut sebelum berlalu pergi.
     Zafran mencari sign board yang tertera café.Akhirnya dia jumpa juga lalu melangkah menuju mengikut anak panah yang telah tunjukkan.Sebaik saja sampai di café mata Zafran melilau-lilau mencari kelibat Dian.Dari satu sudut ke satu sudut Zafran mencari dan akhirnya Zafran nampak Dian.Zafran tersenyum.

    Belum sempat Zafran ingin melangkah ke meje tersebut, Zafran melihat seorang doktor yang lengkap dengan jubah putih menghulurkan air kepada Dian.Zafran hanya melihat dari jauh.

     “Dian ni air untuk awak.Sekejap lagi makanan sampai.” Ujar doktor Rafiqi sambil menghulurkan gelas kepada Dian.

     “Terima kasih.” Balas Dian dengan senyuman.
      Hati Zafran terasa cemburu melihat Dian yang sedang tersenyum dan berbicara bersama dengan doktor itu.Zafran mengeluh dengan perlahan.

    “Dian dengan saya awak tak nak bercakap mahu pun senyum . tapi kenapa dengan doktor tu awak boleh cakap dan senyum.” Tingkah Zafran Nufail dengan perlahan.Jambangan bunga yang di pegang terus jatuh ke lantai.

     Zafran memandang dengan hati yang terguris.Terguris sebab Dian boleh tersenyum dan bercakap dengan doktor itu sedangkan dia? Sukar sekali untuk mendengar sepatah perkataan dari Dian .

    Sampai hati awak Dian..Saya sayangkan awak Dian.Bilakah awak akan baik seperti dulu.Desis hati kecil Zafran Nufail.Sedih hatnya melihat tunangnya berdua-duaan dengan doktor itu.
    Zafran Nufail jangan fikir yang bukan –bukan. Apa yang nampak tak selalunya betul.Jangan buat andaian sendiri.

    Zafran menarik nafas dalam –dalam.Sakit hatinya melihat Dian bersembang.Entah apa yang mereka bualkan Zafran sendiri tidak tahu.Kemudian Zafran menoleh ke belakang dengan hati yang remuk lalu melangkah pergi.Jambangan bunga  tadi masih berada di atas lantai.

    “Best tak cerita saya tu?” Ujar doktor Rafiqi kepada Dian.Kemudian Dian tersenyum dan menganggukkan kepala.Geli perutnya mendengar cerita kelakar yang di ceritakan oleh doktor Rafiqi.

    “Pak cik kemana?” Soal  doktor Rafiqi sebaik saja Encik Yusuf melabuhkan punggungnya di kerusi.

    “Pak cik ke tandas sekejap.Tiba-tiba perut pak cik memulas.Nasib baik Dian tak merayap.Risau juga.Nak panggil kamu tapi kamu tengah order makanan.Pak cik pergilah tandas sekejap .Dian pun tahu.Pak cik dah pesan suapaya duduk sini diam-diam.Risau jugalah tinggal Dian.Bukan kamu tak tahu Dian ni macam mana kesihatannya.” Balas encik Yusuf.

    “La ye ke.Pak cik sakit perut ke?Kalau begitu sekejap lagi saya tolong rawat  macam mana?” Soal doktor Rafiqi dengan cemas.

     “Ish kamu ni.Pak cik tak apa-apalah.Mungkin pak cik ada salah makan kot.” jawab Encik Yusuf.Dian menyuakan gelas yang berisi air sirap ke dalam mulutnya.Rafiqi memandang dengan senyuman.

    “Kalau pak cik cirit –birit nanti saya bagikan ubatnya.” Balas doktor Rafiqi sewaktu memandang wajah ayah Dian.

   “Ya lah.Ikut suka kamu.Pak cik ikut saja.Kamu doktor.Kamu tahu la apa yang terbaik untuk pak cik.” Balas encik Yusuf dengan senyuman.

    Kalau doktor tu memang doktor jugalah.Pantang nampak orang sakit sikit.Bagus kamu Rafiqi.Doktor yang berdedikasi.Desis hati Encik Yusuf sambil tersenyum.
   
    bersambung...

NotaTersepit : sekarang tengah mencari mood balik.Aku nk kena susun blk plot cerita BCIP.Ada perubahan sikit..Hehehe..:D