Jumat, 01 Juni 2012

Novel : Hana Syafika ( Bab 4 )

Bab 4
  “Macam mana boleh jadi macam ni!Saya tak kira!Saya nak kau orang cari pengkhianat tu!Sekarang!Amri!Awak pergi cari seseorang yang boleh tolong kita!Cepat!”Adam meramas-ramas rambutnya.Kusut?Ya!Itulah yang dihadapinya sekarang.
  Bukan sikit duitnya yang terbang.Hampir sejuta.Puas dicari siapa pengkhianat tersebut.Namun ,tidak dapat dikesan kerana jejak yang ditinggalkan sungguh bersih.
  “Maaf menganggu.Keputusan cap jari dah keluar.Cap jari itu menunjukkan bahawa pengkhianat yang kita sedang cari sekarang merupakan Khairul Fahmi,28 tahun,bekerja sebagai seorang accountant di syarikat kita,”dengan tenang Raihanah itu bersuara.Adam terkesima.Dia terduduk.Dia tidak sangka bahawa kawan yang sering berada di sisinya itu merupakan seorang pengkhianat.Mujur dia tidak lansung membocorkan rahsianya kepada Fahmi.Kalau tidak pasti jadi topik hangat di Internet.
  “Itulah Adam!Sebab tu lah aku tak benarkan kau terlalu rapat dengan si Fahmi tu.Look!What happens now?!”Aidil memberanikan diri untuk berbicara.Temannya sejak di tadika itu perlu diajar untuk tidak percaya kepada orang sesuka hati.
  “Thanks,Aidil.Kau lah sahabat aku yang sejati.Raihanah,awak laporkan hal ini kepada pihak polis.Fahmi perlu ditangkap!”dengan tegas Adam menuturkannya.Aidil menepuk-nepuk bahu sahabatnya itu.
*_*
  “Wei!Ana!Apa kes sekarang?!Dapat cari kerja kat aku tak?”aku duduk di hadapan Raihanah yang asyik menyuapkan kek ke mulutnya.Emm..Nyummy!Nampak sedap tapi aku tak makanlah kek warna-warni umpama pelangi tu..Tak pasal-pasal aku jadi pelangi..Huh!Minta simpang.
  “Ana!Asyik makan je dari tadi!Dahlah aku yang belanja!Seronok sungguh kau perhabis duit aku!”aku mencebik geram.Nasiblah sekarang ni pagi!Kalau malam mesti si Ana ni makan sambil control ayu.Almaklumlah!Pakwe hensem depan mata.Nak tahu tak siapa?La..Siapa lagi..?Abang penyibuk aku lah..Si Hanif tu..
  “Ops!Sorry girl!”Raihanah menyapu coklat di mulutnya.
  I’m not your girl,okay?!”dengan tegas aku menuturkannya.Geram ni!
  “Ok!Oklah Cik Hana Syafika!”aku menjeling ke arahnya.Nak juga aku baling kasut aku kat minah ni.
  “Syarikat yang aku kerja sekarang ni ada jawatan kosong!Kau nak tak?Tapi syarikat ini ada masalah kewangan sikit lah.Hampir sejuta kot duit syarikat yang hilang,”Raihanah bersuara.
  “Boleh juga!Aku tak kisah pasal gaji..hehe,”aku berfikir sendirian.That’s mean dia orang tengah cari orang yang  boleh tolong mereka.Aku boleh suggest syarikat ayah aku.Hehe..
  “Apalah yang minah ni fikir ni?Oit!Ika!Syafika!Hana Syafika!!!”aku terus tersedar.Eh!Minah ni!Aku doq elok-elok berangan dia boleh kacau!Satu jelingan tajam aku hadiahkan ke arah Raihanah.
  “Ala-ala takutnyer dengan jelingan mata dia tu!Woi!Ika!Nak ke tak?”aku tersenyum sinis.
  “Bolehlah!Untuk isi masa kosong aku!But,aku kerja di situ 3 bulan 4 bulan cam tu je tau!Kau kena cari kerja lain kat aku nanti!”putus aku.Raihanah aku tengok macam dah tercekik je..Alamak!Dia tercekik betul!Sat aku tepuk belakang dia!
  “Uhuk!Uhuk!Aku tercekik bukan nak bagi air!Tepuk belakang aku pula!Adoi!”aku buat muka selamba.Siapa suruh main-main.Kan dah kena!
   “Harap je tudung labuh tapi perangai!MasyaAllah!”sengaja lah budak ni!Cakap kuat-kuat pula dah!Nak bagi semua orang dengar lah tu!Ish!Benci!
  “Kau bayar sendiri!Aku nak blah!”aku terus melangkah keluar meninggalkan Raihanah yang terkulat-kulat.Aku peduli apa?Siapa suruh buat aku sakit hati!
  Adoi!Aku rasa inilah kot balasan sebab kutuk orang dalam hati. Hey!Mamat manalah pula yang aku langgar ni..Nak pandang muka dia takut..Tak pandang kata kurang ajar pulak..Adoi!Apa aku nak buat ni?
  “Maaf!”aku tunduk lalu meminta maaf.
  “Ah!Lepas satu-satu!Macam-macamlah!”terus lelaki itu blah.La!cepatnya dia blah!Aku ingat nak marah kat aku ke apa ke?Rupa-rupanya dia blah cam tu je.Tak patut-tak patut!
  “Oit!Kau pi langgar bos aku tu pasai pa!Kau tau tak dia ada masalah!”marah Raihanah.Ek eleh budak ni!Aku kisah apa!Eh!Bos!La..mamat tadi ke bos si Raihanah ni!Tak patut-tak patut.
  “Entah!Aku pun tak tahu macam mana aku boleh terlanggar dengan dia!Yang aku tahu aku jalan dan tup!Accident!”aku beria-ia menceritakannya kepada Raihanah!Tapi dia buat don’t know je..Dia lebih kisahkan bos dia je..Ish!Geramnya aku!
  “Nasiblah kau tak accident dengan kereta.Kalau tak mungkin kau dah tak de..”selamba je minah ni kutuk aku.Ni yang aku geram ni.Tak pasal-pasal pinggan yang ada di atas meja sebelah ni aku baling ke muka dia kot..Aku balik lagi bagus..Huh!Tak mahu kawan Ana..
  “Ek eleh minah ni merajuk la pula!”Raihanah menggeleng-gelengkan kepalanya melihat sikap Hana Syafika yang seperti budak-budak itu.Nasiblah kawan dengan anak bongsu.

p/s: Ingatkan dah buat part 4 rupanya belum.. Adeih! Jemput bacalah..