Sabtu, 06 April 2013

[NOVEL] : DIRIMU SATU BAB 24

Assalamualaikum u oll..

Selamat berhujung minggu .Ini sambungan Dirimu Satu.Terima kasih kerana baca karya yang serba serbi kekurangan ini.Alhamdulilah manuskrip penuh Dirimu Satu sudah siap.Tarik nafas lega tapi nak kena review and check balik.Hhehehe..Lepas tu baru boleh mengadap mss yang kedua iaitu Tak Cuba Kembali.Yang ke tiga pun dah ada idea tunggu masa nak menaip juga.



Apakah ini yang di namakan cinta.


BAB 24




      SELEPAS solat zohor dan juga makan tengahari aku dan Alia kembali menuju ke kelas yang seterusnya.Kalau ikutkan memanglah penat namun sebagai pelajar kenalah tabah harungi setiap cabaran.Tinggal kelas ni satu je lagi lepas ni boleh balik rumah dan berehat.Petang ni kelas Dr Farah.

   Aku dan Alia mempercepatkan langkah menuju ke dewan kuliah yang terletak tidak berapa jauh dari surau yang kami berhenti tadi untuk menunaikan solat zohor.Walau sesibuk mana pun kita jangan sesekali lupa untuk solat .

    “Amani kau agaklah kan Dr Farah tu kan jadi ke eh dia nak buat kuiz hari ni?” Soal Alia sewaktu kami berdua sedang menaiki tangga menuju ke tingkat dua dewan di mana bilik kuliah kami berada di situ.

   “Entahlah aku tak pasti.Minggu lepas dia ada cakap nak buat kuiz.Kau ni macamlah tak tahu Dr Farah kan suka buat pop kuiz ni.Kus semangat suka wat kuiz kejutan.” Tingkah aku.

     Memang tak di nafikan pensyarah aku yang ni baik orangnya namun dalam baik itu ada tegasnya.Aku selesa dengan cara yang di ajar oleh Dr Farah.Mudah fahamlah orang kata.
   “Betul-betul aku setuju.Dia suka buat pop kuiz ni.” Tambah Alia lagi .

     Akhirnya sampai juga kami ke dewan kuliah.Aku menarik nafas lega lalu memulas tombol pintu dan masuk ke dalam dewan lalu mengambil tempat di bahagian depan.Bahagian tengah dan belakang memang dah penuh.Biasalah nama pun pelajar memang dah jadi kemestian dan juga tabiat bila berada dalam kelas suka sangat duduk di bahagian tengah dan belakang.

      Kalau dah duduk tercorok dekat belakang tu maknanya adalah mesyuarat ahli tingkap.Maklum sajalah kuliah dua jam.Sejam pertama memang boleh lagi bagi tumpuan tapi apabila jam bergerak menunjukkan masuk ke jam kedua semua dah rasa panas punggung.Mulalah mengantuklah, nak bergosiplah apalah.Semua adalah.

    “Amani apa cerita kau dengan encik Kamarul?” Soal Faizal yang muncul depan aku.
    “Nantilah ada masa aku cerita dekat kau.Ni kau dengan yati apa cerita?” Usik aku pula lalu mengeluarkan nota untuk bab yang akan dia ajar hari ni.

     “Aku dengan dia ok saja.” Tingkah Faizal sambil menaikkan ibu jarinya kearah aku.
    “Woit Faizal kau dah study ke untuk kuiz hari ni?” Soal Alia dengan tiba-tiba.

     “Dah study dah sikit malam tadi.Macam biasalah aku ni kalau mengadap nota round pertama ok lagi masuk round ke dua aku tidurlah.” Ujar Faizal yang membuat aku dan Alia tergelak.Aku dan Alia dah masak benar dengan perangai Faizal.Dia memang macam tu tapi aku tengok result dia gempak juga.

   Setiap orang ada cara belajar yang berlainan .Ada yang suka belajar secara senyap dan sunyi dan juga ada yang lebih selesa belajar dalam keadaan yang bising.Itu semua terpulang pada setiap individu.

    “Huyooo rajinya cik Amani kita ni mengadap nota.” Kedengaran satu suara di belakang aku.Aku buat tidak dengar.malas nak layan.Tak perlu menoleh ke belakang pun aku dah tahu suara siapa tu hah.Suara sepupu aku tu la si Mazlyn.

     “Oit Mazlyn kau nak study ke.Hari ni Dr farah nak bagi kuiz.” Kedengaran teman  Mazlyn yang bernama Fiqa yang bertanya.

   “Ala relax lah kuiz je pon.Tak payahlah nak study sangat.” Ujar Mazlyn dengan angguh.
    “Kau ni Mazlyn langsung tak risau apa-apa kan.Dahlah sekarang ni kau dah malas nak buat assignment.Semuanya nak harapkan aku je.” Rozi pula menambah.

    “Hah kau jangan nak mengungkit pula.Dengan kawan baik pun berkira ke?” Tingkah Mazlyn lagi .Aku menoleh ke belakang sewaktu itu Mazlyn sedang mengadap compact powder .Entah apa yang dia nak buat pun aku tak tahu.Selepas itu aku terus menoleh ke depan kembali.

   “Oit Amani sepupu kau tu kenapa?Aku dengar si Rozi yang buat assignment dia?Untungnya dia ye.” Bisik Alia pada aku.

    “Aku pun tak tahulah.Sejak bila pula dia jadi malas buat assignment ni?Pelik juga aku.Setahu aku walaupun perangai dia macam tu tapi dalam belajar mesti dia dahulukan.” Bisik aku pada Alia pula.

      Ye memang pelik.Sebelum ni Mazlyn tak pernah lagi menyuruh orang lain buatkan kerja dia.Kenapa Mazlyn jadi macam tu ye.Sejak bila Mazlyn berubah menjadi begitu.Dah satu kerja pula aku nak memikirkan karenah Mazlyn.Kalau pak ngah tanya aku  nanti macam mana aku nak jawab? Ish masalah betul la si Mazlyn ni.Kalau tak menyusahkan aku tak apalah juga.Buruk-buruk pun tu sepupu aku juga.Aku mengeluh sendirian.

     Suasana dewan kuliah yang sebentar tadi mengalahkan pasar kini kembali sunyi sepi apabila ternampak kelibat Dr Farah yang baru saja muncul di muka pintu utama dewan.Dengan automatiknya pelajar senyap lalu membuka nota.Dr Farah terus masuk dan menuju ke mejanya.

    “Assalamualaikum dan Selamat petang.Dah ready ke untuk topic kita hari ni?” Ujar Dr Farah sewaktu tangannya lincah di skrin computer.Sekejap lagi sesi kuliah bakal bermula.
   “Kami dah ready .” Kedengaran suara-suara kami semua dengan serentak.

    “Ok Good.” Tingkah Dr Farah sambil tersenyum lalu memulakan kuliah pada petang ini.Tidak dinafikan kelas petang memang mengantuk.Sebab itu jugalah aku dan Alia sudah siap sedia dengan gula-gula untuk menghilangkan rasa mengantuk.

      Selesai pun kuliah untuk hari ni.Ya Allah penatnya tak terkata.Kelas dari jam lapan pagi sampailah pukul empat petang.Rehat satu jam.Penat , lenguh kaki tangan semu adalah.Aku dan Alia sudah pun berjalan keluar dari dewan kuliah untuk balik.

     “Amani..sekejap.” Aku mendongak ke depan melihat siapakah gerangan yang memanggil aku.
   “Amani aku tak salah nampakkan?” Alia sudah menggosokkan matanya berkali –kali.
    “Aduhai bala apa pula yang datang ni Alia.” Aku menoleh pada Alia di sebelah.Alia hanya menggelengkan kepalanya.

    “Encik Kamarul ada apa ye?Saya nak balik ni.” Dengan sopan aku menyapa encik Kamarul.
 “Dah nak balik ke?Mari saya hantarkan .” Ujar encik kamarul.

     “Maaflah encik Kamarul.Saya balik dengan Alia dan juga housemate saya sorang lagi.Terima kasih ye.”  Aku mula menarik tangan Alia untuk berlalu dari tempat itu.

     Encik Kamarul ni dah kenapa.Dah lupa ke aku ni tunang orang.Di ulang ye tunang orang.Jangan cakap yang mamat penyibuk ni tak percaya.Naya aku macam ni.

   “Eh tunggulah dulu.” Halang encik Kamarul.
     “Encik Kamarul kami ni dah penat nak balik rumah.Amani jap lagi nak jumpa tunang dia.Encik Kamarul tak perlulah nak kacau Amani lagi.Dia ni kan tunang orang.” Tingkah Alia dengan geram dan sengaja dia tekankan perkatan tunang tu pada encik Kamarul.

      Melihat air muka Alia pun memang dia nampak bengang.Mahu tak bengang kalu sehari suntuk dah penat tetiba pula muncul orang ni.Kalau sebelum ni boleh lagi la dia tahankan dengan kerenah mamat ni tapi tidak hari ni.Sejak tadi lagi Alia mengadu pada aku yang dia rasa sakit kepala.Mungkin sebab cuaca yang agak panasa hari ni.

      “Saya tak percayalah Amani awak dah bertunang.Awak jangan tipu sayalah Amani.” Tingkah Encik Kamarul tidak puas hati.

     “Ya Allah.. Encik Kamarul nak suruh saya cakap bagaimana lagi?Kalau encik Kamarul tak percaya sekejap ye saya call dia suruh datang sini.” Bidas aku dengan geram .Haish kalau dah selalu begini mahu aku tak angin.Janganlah bagi aku hilang hormat pada dia ni! .

       Aku terus mendail nombor Rafique.Wahai Rafique tolonglah angkat telefon.Saya perlukan khidmat awak sekarang ni.Terkejut encik Kamarul melihat reaksi aku.Baru dia tahu aku tak menipu biarpun hakikatnya memang itu satu penipuan.Terpaksalah aku guna cara begini.

      “Assalamualaikum Rafique.Boleh datang kampus saya tak?Encik Kamarul ni masih tak percaya yang saya ni tunang awak.”

     “Hah mamat tu kacau awak lagi ke.?” Soalnya disebelah sana.
    “Ye la.Datang ye.” Ujar aku separuh merayu.Alia sudah tersenyum pada aku .
    “Ok  sekejap lagi saya sampai.” balas Rafique pula.

     “Saya tunggu awak dekat sini.Saya dengan Alia.Ok jumpa nanti.” Ujar aku lagi lalu mematikan talian.
     “Encik Kamarul sekejap lagi tunang saya sampai.Puas hati encik Kamarul?” Soal aku sambil tersenyum.
     Oh Rafique awaklah hero saya.Cepatlah awak sampai Rafique.

       “Encik Kamarul nak tunggu dekat sini atau encik Kamarul nak suruh tunang saya tu jumpa dekat bilik encik kamarul?” Tokok aku lagi.

   “Erm tak apalah.Lain kalilah saya jumpa dia.Saya pergi dulu ada hal.”  Tingkah encik kamarul lalu berlalu pergi.

    “Weh habis tu sekejap lagi Rafique sampai macam mana?” Soal Alia pada aku sewaktu  melihat encik kamarul yang sedang berlalu pergi menuju ke keretanya.

     “Aah la kan.Menyusahkan dia pula ,tadi dia dah kata sekejap lagi dia sampai.Errm tak apalah biarlah dia datang nanti aku pergi jumpa dia.” Ujar aku pada Alia yang sedang memicitkan kepala.
    “Eleh cakap je la yang kau nak dating dengan Rafique.” Usik Alia.Sempat lagi tu dalam sakit kepala mengusik aku.

    “Sakit kepala kau dah ok ke?” Soal aku lagi pada Alia.
     “Mestilah sakit lagi dan makin berdenyut-denyut bila aku tengok muka encik Kamarul tadi.Aku rasa nak lempang je.Ye la menyibuk betul halang laluan kita.Pelik betul aku dengan encik Kamarul tu tak pernah berputus ada tu tackle kau.” Tokok Alia lagi.

  “Amboi sakit-sakit pun mulut kemain lagi.” Aku menepuk bahu Alia.
   “Kepala yang sakit mulut tak.” kemain lagi si Alia ni menjawab.
   “Hah Amani kat sini rupanya kau.Dari tadi lagi aku cari kau.” Tersentak aku dengan Alia apabila di sergah oleh Mazlyn.

   “Kau ni Mazlyn tak reti nak bagi salam dulu ke?” Marah Alia pada Mazlyn.
    “Aku nak cakap dengan kau Amani.Tadi aku nampak encik kamarul bercakap dengan kau.Apa dia nak.Patutlah tadi aku panggil encik Kamarul dia buat tak dengar je..Sakit betul hati aku .” Ujar Mazlyn tidak puas hati.

    “Kau ni dah kenapa Mazlyn tetiba muncul depan aku nak naik angin je.Kau tolong cakap dengan encik kamarul tu jagan kacau aku lagi boleh tak?Rimas dan lemas aku dengan dia.” Aku membidas pada Mazlyn.

     “Yang kau pergi layan mamat tu kenapa.Kau kan tahu yang aku ni memang suka sangat dengan encik kamarul.Aku tak sukalah tengok dia asyik kejar kau sana sini.Aku yang depan mata dia ni tak pula dia nampak.Apa aku ni tak cukup bagus ke dekat mata dia?” Soal Mazlyn pada aku.

      “Kau tanya aku ?manalah aku tahu.Kau tanyalah dia sendiri.Aku tak kuasa la nak melayan dia.Serabut kepala aku ni haaa.Dah la aku nak balik.Jom Alia.” Aku sudah menarik tangan Alia namun dengan pantas Mazlyn menghalang laluan aku dan Alia.

      “Mazlyn apa lagi ni?Aku dahlah sakit kepala ni.Tepilah kitaorang nak balik ni.” Tingkah   Alia.Kesian pula aku tengok muka Alia yang dari tadi menahan sakit kepalanya.
      “Aku bukan nak bercakap dengan kau Alia.Aku nak bercakap dengan sepupu aku Amani.Kalau dah sakit kepala tu pergilah balik.” Tingkah mazlyn lagi.

     “Memang kitaorang nak balik pun.So kau janganlah halang laluan kitaorang ni.Aku nak hantar Alia balik rumah.Dahlah Mazlyn.Tak perlu la kau nak jealous aku dengan encik kamarul tu.Aku seribu kali tak nak dekat dia.Aku rimaslah macam ni.Kalau kau suka sangat pergilah dekat dia ambil hati dia ke apa ke.Jangan kacau aku.” Ujar aku dengan panjang lebar.

     Si Mazlyn ni tak faham bahasa lagi ke?Dia nak suruh aku cakap bahasa apa lagi ni?Berapa kali aku nak cakap yang aku tak suka encik kamarul.Diulang lagi sekali tak suka.

     “Amani kau dengar sini.Selepas ni aku tak nak tengok lagi kau jumpa encik kamarul.Aku tak suka.Jangan sampai aku bongkarkan rahsia kau nanti.” Ugut Mazlyn pada aku.
    “Hah bongkarkan rahsia?Rahsia apa pula ni Mazlyn.Sejak bila aku ada rahsia dengan kau ni?” Soal aku sambil mengerut dahi.

    “Eh Amani rahsia apa kebenda pulak ni?” Soal Alia.Aku sudah menggelengkan kepala pada Alia.
   “Aku pun tak tahu Alia.Mazlyn apa maksud kau?” Soal aku lagi.

    “Kalau kau nak tahu sangat kau ni sebenarnya anak……”
    “Amani…”Aku menoleh ke belakang.Rafique dah sampai.
      “Eh Amani, Rafique dah sampailah.” Ujar Alia sambil menyiku aku.Sempat lagi dia tersengih dekat aku.

     Aku melambaikan tangan pada Rafique yang sedang berjalan ke arah aku.Terukir satu senyuman manis di bibir aku.

     “Kau cakap sebenarnya apa tadi Mazlyn?” Soal aku kembali pada Mazlyn.
   “Erkk..erkk tak ada apa-apalah.Ingat pesan aku.Selagi lagi aku nampak kau jumpa encik Kamarul aku tak teragak-agak bocorkan rahsia lama kau.” Mazlyn memberi amaran keras pada aku.
   “Rahsia lama?Aku tak faham.” Tingkah aku pada Mazlyn.

     “Dahlah aku pergi dulu.Ingat !!!...” Sekali lagi Mazlyn memberi amaran kerasa pada aku lalu dia berlalu pergi meninggalkan aku yang masih terkebil-kebil memandangnya dengan seribu kerutan di dahi.Apa yang Mazlyn cuba sampaikan ni?.

       “Sorry lama ke tunggu?Mana Kamarul?” Soal Rafique yang baru saja tiba di depan aku sambil melalilau matanya mencaei kelibat encik Kamarul.

      “Eh taklah.Kitaorang baru habis kelas tadi.” Aku mendongak pada muka Rafique.
       “ Encik Kamarul dah blah la Rafique.Awak lambat sampai.” Dengan selamba saja si Alia ni membidas.  

       “Ye ke?Sorry jalan sesak tadi.Awak ok tak Amani?” Soal Rafique lagi.Alia di sebelah aku sudah tersengih.Alia nak mengusik aku lah tu.Aku mengetap bibir pada Alia.

    “Tak apalah.Sorry saya buat awak kelam kabut petang ni.Tak pasal-pasal awak kena datang sini.Maafkan saya Rafique.” Tingkah aku dengan serba salah.

      “La tak apalah.Kebetulan tadi saya jumpa client.Waktu awak call tu saya dah ada dalam kereta nak balik.” Ujar Rafique sambil tersenyum lalu membuka kaca mata hitam miliknya.Wow handsomenya Rafique.Tidak berkelip aku memandangnya.

     “ So awak berdua nak kemana ni?” Soal Rafique lagi.Aku dengar tapi mata masih lagi tidak berganjak memandang Rafique.

       “Weh Amani..Rafique tanya kau tu.Boleh pula kau berangan masa ni.” Alia menyiku aku.
     “ Hah apa  dia?” Soal aku dengan terkejut.

    “Tu la berangan lagi.Adoyai member saya ni Rafique memang kuat berangan.” Tokok Alia lagi sambil memicit kepalanya.Aku menepuk bahu Alia.

   “Saya tanya awak berdua nak kemana ni?” Soal Rafique lagi sekali.
     “Oh saya dengan Alia nak bali rumah sewalah.Awak nak jumpa encik kamarul ke?” Ujar aku lagi.
        “Kalau nak balik mari saya hantarkan.Lain kalilah saya jumpa encik Kamarul.Nanti saya bagi warning dekat dia jangan ganggu tunang saya lagi.” Ujar Rafique dengan selamba.

      “Apa kata korang hantar aku balik.Lepas tu Amani kau temanlah cik abang kau ni merangkap ‘tunang’ kau tu pergi makan ke sekejap.Susah payah dia datang tadi.” Dalam sakit sempat lagi aku mengenakan aku dengan Rafique.

    “Bagus juga cadangan awak tu Alia.” Tingkah Rafique pula sambil tersenyum pada Alia.
    Haaaa sudah Rafique ni pun satu ikut je apa cadangan si Alia ni. Ish Alia ni pula sengaja nak kenakan aku dengan Rafique.Kemain lagi dia ketawa semalam bila aku cakap yang aku minta tolong Rafique jadi tunang palsu aku depan encik Kamarul.Pelbagai idea muncul dalam kepala si Alia ni bila tahu aku kononya jadi tunang Rafique.

    “Jomlah saya hantarkan awak berdua bailik.” Ujar Rafique lagi.
    “Terima kasih.Maaf sebab saya susahkan awak petang ni.” Tingkah aku lagi.
  “Tak apa.Awak kan tunang saya.Apa saja untuk awak Amani saya sanggup.” Jawab Rafique lagi Alia tersengih manakala aku pula terkedu.

  “Untung kau Amani dapat tunang macam ni.” Bisik Alia dengan perlahan sempat aku hadiahkan satu cubitan kecil di lengan Alia.Nasib baik Rafique tak dengar tadi.Kalau tak malu aku.Akhirnya kami bertiga terus bergerak menuju ke kereta milik Rafique .

     “Ish Diamlah kau.Nanti Rafique dengar.” Bisik aku pada Alia.Dengan selambanya Alia sengih dan mengenyitkan mata pada aku.Aku cubit lagi lengan tu baru tahu.

Bersambung...

NotaHujungKaki :Manuskrip Penuh Dirimu satu sudah selesai.Lega rasanya.DMS mungkin akan di update sampai bab sampai 30 sahaja di blog ini.Lepas ni menumpukan perhatian pada mss Tak Cuba Kembali pula.. :D

SaLaM KaSiH