Selasa, 26 Maret 2013

[NOVEL] : DIRIMU SATU BAB 21

Assalamualaikum u oll...

Ok hari ni Ayra Zahra update sambungan Dirimu Satu.InsyaAllah bulan 4 nanti Manuskrip Dirimu Satu akan siap sepenuhnya.Hhehehe.Tak sabar nak siapkannya.Terima kasih yang baca Dirimu Satu. =)


NotaKecik  : Perempuan yang cantik kat atas ni nama dia shaznida merupakan salah sorang model Radiusite.Comelkan dia.Inilah Amani dan juga Syed Rafique  dalam imaginasi Ayra Zahra .Hehehhe.




BAB 21


     “MACAM mana awak boleh ada dekat rumah nek wan saya ni?” Soal Rafique sewaktu aku sedang mengupas kulit buah epal untuk dijadikan pencuci mulut.Terus saja aku mendongakkan kepala melihat muka handsome Rafique.

      “Mama yang jemput saya datang, tadi saya jalan-jalan sekitar SACC Mall terserempak dengan dia tu yang dia ajak datang sini.Saya pun memang bosan tak ada nak buat apa jadi saya ikutlah mama datang ke mari.” Ujar aku dengan panjang lebar lalu menyambung kembali mengupas kulit epal yang merah.Sedap pula aku tengok buah epal ni.Hai cik Amani kalau bab makan memang tak boleh tolak ansur.

     “Awak keluar sorang diri?mana kawan awak yang lain?Amar?” Aku mendongak sekali lagi melihat muka Rafique.

     “Ye la keluar sorang je.Kawan saya dua orang tu ada hal.Abang Amar pun ada hal.” Jawab aku lagi .Sempat lagi tersungging senyuman di bibir aku.

   “Kenapa tak call saya?Boleh saya temankan awak.” Ujar Rafique lagi sambil tersengih.
    “Ada masa ke nak temankan saya keluar jalan.Saya dahlah suka berjalan sana sini.” Tokok aku lagi sambil mencebik bibir.

     “Untuk awak ada je masa.” Jawab Rafique dengan selamba.Buka itu saja sempat lagi dia mengenyitkan matanya pada aku.

   “Ye la sangat kan.” Tingkah aku lagi.
    “Amboi ni potong buah epal ke tunggu buah epal jatuh dari pokok ni.Kemain lagi berdating kat dapur ni ye.” Usik mak jah sewaktu muncul di ruangan dapur.

      “Eh mak jah mana ada,ni haa adalah sorang kanak-kanak riang yang sibuk nak mengacau orang dekat dapur ni.” Ujar aku pada mak jah.Sempat lagi aku mengerling pada Rafique yang sedang menyibukkan diri di sebelah aku ni.

     “Ala mak jah ni kesitu pula, tapi kalau dating betul apa salahnya.”Jawan Rafique dengan selamba tetapi masih boleh di dengari oleh telinga aku.Telinga lintah betul aku ni kan.
      “Apa Fiq cakap tadi? mak jah kurang jelas sikit.” Tingkah mak jah sebaik saja selesai mencuci tangannya di sinki .

     “Eh tak ada apa-apalah mak jah.Fiq cakap mummy dengan daddy Fiq pergi dating hari ni.” Jawab Rafique lalu tersengih.

     “Baguslah tu, time cuti hari minggulah mummy Fiq tu boleh dating dengan daddy Fiq.” Tambah mak jah lagi.

    Bila masa pula mamat ni cerita pasal mummy dengan daddy dia.Pandai ye nak cakap bohong.Mesti dia ingat aku tak sempat dengar la kot kata-kata dia tadi.Hello ni cik Amani Qalessya dengar je apa yang si mamat perasan tu cakap.

       Buang tabiat gamaknya kalau tetiba je nak dating dengan aku.Hilang akal ke apa?Ada ke orang yang tahan dengan mulut aku macam murai tercabut ekor.Kepoh sana sini.?Kalau si Rafique tak nampak tentang itu mesti dia ada mempunyai masalah mata .Boleh jadi juga tu.Sempat lagi aku berangan sambil mendongak ke  atas.

      “Wait sejak bila awak panggil mak su saya dengan panggilan mama ni?” Agaknya Rafique baru perasan kot yang aku panggil auntie zalida dengan panggilan mama.

      “Owh baru hari ni.Kalau saya dah jadi cucu angkat nek wan saya kenalah juga jadi anak angkat mama.Auntie Zalida yang minta saya panggilkan dia mama.Awak tahukan auntie Zalida tak ada ada perempuan.Anak mama yang nama Ariana Imani tu tak adakan.Awak tahu ke kisah sepupu awak yang tu?” Banyak pula aku ni bercakap hari ni dengan si Rafique.

     “Owh kalau pasal Imani saya memang tahu, tapi ada baiknya awak dengar dari mulut mak su saya sendiri.” Ujar Rafique .Matanya masih tidak berkalih memandang aku.Aku hanya anggukan kepala saja.Selesai memotong buah epal aku terus bawa ke ruang tamu.Si Rafique juga turut membuntuti langkah aku dari belakang.Sejak dari tadi asal aku berjalan je dia pun mula ikut aku.Hai encik Rafique nak jadi bodyguard Cik Amani ke?

      “Hai Fiq sejak tadi lagi mak su tengok Fiq dengan Amani.Ada apa-apa ke?” Usik mama angkat aku.Aku pandang muka Rafique dengan selambanya tersungging sebuah senyuman di bibirnya.

   “Diam tu betullah kan?” Soal nek wan pula.
      “Eh eh nek wan ni faham je kan tapi kitaorang tak ada apa-apalah.Fiq kenal Amani pun secara tak sengaja.” Jawab Rafique dengan selamba.

     “Ye ke.Kalau berkenan Fiq bagitahulah mummy dengan daddy Fiq.” Usik mama angkat aku pula sambil tersenyum .Aku hanya tersenyum tawar .Pada Rafique aku hadiahkan satu jelingan yang tajam.

     “Amani pergi panggil tok wan kejap.Dia ada dekat luar tu hah.” Ujar nek wan sambil menepuk aku .

     “Baiklah nek wan.Sekejap Amani panggilkan.” Ujar aku lalu bangun  .
     Mata aku melilau mencari kelibat tok wan.Jumpa pun.Tok wan sedang bercakap dengan telefon dekat berdekatan dengan tepi kolam.

     “Jangan risau semuanya baik saja di sini.Kamu jangan bimbang ayah ada .Kita tunggu masa yang sesuai nanti.”

    Tok wan ni bercakap dengan siapa?Serius je aku tengok.
      “Erm tok wan…nek wan panggil masuk .” Ujar aku sambil melangkah dengan perlahan menuju ke arah tok wan.Terus saja tok wan menoleh ke belakang sewaktu mendengar suara aku.
   “Sekejap ye Amani.” Aku hanya tersenyum.

      “Nanti apa-apa ayah call kamu lagi.Kita bincang lagi..” Tok wan menyambung semula bercakap di telefon.

     “Waalaikumussalam”.. Ujar tok wan sambil mematikan talian.
      “Tok wan jom masuk , Amani dah potong epal tadi.” Tingkah aku sambil mendekati tok wan .
      “Jomlah.Amani dah lama ke kenal Rafique?” Soal tok wan kami berdua berjalan seiringan menuju ke dalam rumah.

      “Nak kata lama sangat tu tak adalah.Lagipun Rafique tu kawan baik abang Amani juga.” Ujar aku sambil tersenyum manis.Alahai kenapa mereka asyik bertanyakan hal aku dan mamat perasan tu.

     “Mama, nek wan , tok wan Amani minta diri dululah.Amani nak kena balik .Kesian pula dekat ibu dengan abah menunggu Amani dekat rumah.” Ujar aku sewaktu mereka semua sedang rancak berborak.Waktu itu Rafique sedang menonton televisyen .

    “Dah nak balik ke?cepatnya.” Ujar mama angkat aku pula dengan sedih.
     “Ala mama lain kali ada masa Amani datang lepak sini lagi.Janganlah sedih.” Aku memujuk mama angkat aku sambil memeluk bahunya mesra.

    “Amani ..jangan lupa jenguk kami di sini.”Ujar nek wan pula.
     “Mestilah ..Amani akan datang sini lagi jenguk keluarga angkat Amani.” Tokok aku lagi sambil tersenyum.

     Setelah selesai bersalaman dengan mereka semua aku mula melangkah menuju ke pintu utama.Mereka membuntuti aku dari belakang termasuklah Rafique.

   “Amani balik dulu ye.Assalamualaikum.” Ujar aku sewaktu menoleh pada mereka .
    “Hati-hati ye Amani.” Ujar tok wan pula.Aku hanya tersenyum sambil anggukan kepala.

      Sewaktu aku menuju ke kereta Rafique membuntuti aku.Mamat ni memang suka mengekori aku hari ni.

    “Awak nak saya follow awak dari belakang ke?” Ujar Rafique dengan selamba sambil bersandar pada kereta aku.

     “Eh tak apalah.Saya boleh balik sendiri.” Dalih aku .Di kala itu aku memandang ke arah pintu utama di mana mereka masih lagi tercegat di situ memandang aku dengan Rafique.
   “Rafique kamu follow Amani dari belakang.Risaulah mak su tengok Amani balik sorang-sorang.” Ujar mama angkat aku

   “Baik mak su.” Ujar Rafique sewaktu menoleh pada mak su nya.
     “Jom saya hantarkan awak.Mama awak dah pesan tu.” Tingkah Rafique sambil menyeluk poket seluarnya lalu mengeluarkan kunci keretanya.

     “Eh saya tak nak menyusahkan awak.Biar saya balik sendirilah.” Dalih aku lagi dengan tidak selesa.

     “Awak dengarkan apa yang mama  awak cakap tadi.Dah  jom .” Ujar Rafique sambil mengenyitkan matanya pada aku.

   Nampak gayanya memang aku tak ada pilihan.
     “Erm ye la.” Jawab aku sambil menghela nafas.Aku terus membuka pintu kereta aku.Rafique juga sudah pun bergerak ke keretanya yang berada di belakang kereta aku.

     “AMBOI ..Dengar kata orang tu makan angin hari ni.Berdating dengan Rafique pula tu.” Usik abang aku sewaktu aku sedang ralit menonton cerita korea di dalam bilik aku.

      “Ish abang ni kan suka sangat terperanjatkan orang, tak reti nak bagi salam ke.” Marah aku.Kacau betullah abang aku ni.Aku tengah feeling melayan cerita korea baru ni. Cerita korea yang bertajuk Panda and hedgehog lakonan Lee Dong Hae dan juga Yoon Seung Ah .Lee dong hae salah sorang anggota kumpulan K-Pop yang di gilai remaja zaman kini iaitu kumpulan Super Junior.Salah sorang peminatnya  adalah aku.

    “Opss lupa pula.Assalamualaikum ..” Tingkah abang aku lalu duduk dengan selamba di sebelah aku.

    “Haaa macam tu la.Waalaikumussalam..” Tokok aku lagi sambil tersengih.
     “Ish tengok cerita korea lagi.Adik ni suka sangat tengok drama korea.” Bebel abang aku apabila melihat skrin laptop kesayangan aku dengan drama korea yang sedang aku mainkan .

    “Biasalah dah minatkan.Abang apa tahu.Kalau nak tengok juga duduk diam-diam.Jangan kacau adik nak feeling ni.” Tingkah aku lalu menyambung kembali fokus pada skrin laptop.

    “Tak naklah abang tengok.Ni abang nak tanya.Adik pergi rumah auntie Zalida eh siang tadi?”
     “Aah adik pergi la kejap tu pun sebab terserempak dengan dia dekat SACC Mall.Adik call ibu dengan abah dululah minta kebenaran.” Jawab aku dengan selamba mata masih lagi di skrin laptop.

    “Owh.Macam mana family dia?Ok tak?” Soal abang aku lagi
    “Family diorang baik.Abang nak tahu tak, adik dah tak panggil auntie Zalida lagi .Adik panggil dia dengan panggilan mama lepas tu adik berkenalan dengan tok wan dan nek wan sekali.Nek wan kata dia anggap adik seperti cucu sendiri.” Jawab aku  lalu menoleh kea rah abang aku sambil tersenyum.

    “Baguslah kalau macam tu.Dik tadi Rafique hantar adik balik eh?” Abang aku menyiku aku.Mesti si Rafique yang bagitahu ni ni.

   “Macam mana abang tahu?” Soal aku .
     “Biasalah.Abangkan tahu semua.” Dalih abang aku.Aku mencebikkan bibir.

     “Eleh padahal Rafique yang bagitahu abang kan kan kan.” Tokok aku lagi .Abang aku sudah tersenyum.Betullah tu.Diorang berdua kan memang rapat.

     “Eh tau-tau je adik abang ni” Ujar abang aku sambil mencubit pipi aku yang tak berapa nak gebu ni.

    “Sakitlah .” Tingkah aku sewaktu menepis tangan abang Amar.
     “Adik tadi Rafique kirim salam sayang dan rindu  dekat adik.” Usik abang aku sambil tersengih.

     “Dah kenapa buang tabiat ke si Rafique tu?Siang tadi kan adik dah jumpa dia.” Dalih aku.
    “Abang rasakan abang rasakan….”

   “Rasa apa pula ni.” Soal aku tidak puas hati
    “Abang rasa kan Rafique suka dekat adiklah.” Ujar abang Amar.Aku sudah tergamam seketika.
    “Ish mengarutlah abang ni.” Tingkah aku sambil menggelengkan kepala.
    “Betullah.Abang cakap adik tak nak percaya.” Tokok abang aku lagi.Aku menoleh kembali pada abang aku sambil mengerdipkan mata berkali-kali.

      “Jangan nak kerdipkan mata banyak-banyak kali.Esok adik nak abang hantarkan adik or nak suruh abang minta tolong Rafique yang hantarkan ke rumah sewa adik?” Ujar abang aku sambil mengusik.

    Apa lagi aku mula mendengus geram.Tak habis-habis sebut nama si Rafique.

       “Abang jangan nak mengada-ngada.Esok kalau abang tak boleh hantar adik biar adik minta tolong dengan abah hantarkan.Jangan nak suruh Rafique pula.” Aku menarik muka masam.

    “Marah ke ?” Soal abang Amar lagi
    “Bukan marah tapi geram je.” Tingkah aku sambil tarik muncung.
     “Kalau suka tu mengaku je la.” Usik abang aku lagi.Satu jelingan tajam aku hadiahkan.
    “Abang nak rasa penyepit ketam free tak?” Ugut aku sambil mengangkat kening.
     “Alah usik sikit tak boleh, nak bagi penyepit ketam terus.” Balas abang aku selamba.

     “Oklah abang masuk tidur dululah.Layanlah cerita korea tu ye.Jangan lupa mimpikan Rafique malam tadi.”  Abang aku sudah bangun .

    “Abang…..” aku terus duduk bersila lalu aku balingkan cik teddy aku yang dah lama tu.Abang aku dengan selamba badaknya ketawa sewaktu menyambut teddy bear itu.

     “Good night adik..” Ujar abang aku sambil membawa lari aku punya teddy bear aku baling tadi.
       “Abang teddy bear adik tu nak bawa ke mana?” Abang aku menoleh kembali pada aku.

     “La ingatkan adik tak nak teddy bear ni.Abang nak culik bawa masuk bilik abanglah.” Tokok abang Amar lagi.

   “Amboi-amboi.Suka hati je nak culik adik punya.Bak sini balik. “ Tingkah aku sambil bercekak pinggang.

      “Ye la.Nah sambut ni. “ Abang aku membalingkan teddy bear tadi ke pada aku.Dengan tangkas aku menyambutnya.



Bersambung .....

NotaHujungKaki : Sedang berusaha menyiapkan manuskrip DMS yang kini melangkah ke fasa terakhir.Weehooo..Terima kasih yang bagi support dari belakang.I Love You. :D 

SaLaM KaSiH