Sabtu, 02 Maret 2013

[NOVEL] : DIRIMU SATU BAB 17

Assalamualaikum u oll..

Selamat berhujung minggu.Sambungan DMS ..Hehhehe.Selamat membaca.. :D


NotaKecik  : Perempuan yang cantik kat atas ni nama dia shaznida merupakan salah sorang model Radiusite.Comelkan dia.Inilah Amani dan juga Syed Rafique  dalam imaginasi Ayra Zahra .Hehehhe.




BAB 17




SELESAI sudah kuliah untuk pagi ni.Aku menarik nafas lega.Sudah dua minggu kuliah bermula.Sepanjang dua minggu ni semuanya berjalan dengan lancar.Subjek sem ni pun boleh tahan berat juga.Susah payah macam mana sekalipun aku harus berusaha.Usaha itu kan tanda kejayaan.
“Hoi yang kau dok termenung lagi kenapa?” Aku tersentak apabila Alia menepuk bahu aku.

“Mana ada termenung.” Tingkah aku sambil mengemas nota dan buku .
“Ye la sangatkan.Macamlah aku tak kenal kau.Kau fikir apa?Encik Kamarul ke?Am or Rafique?” Soal Alia bertalu-talu.

“Apa kaitan mereka bertiga dengan aku?” Soal aku dengan pelik.
“Eleh kura-kura dalam perahu pula kau ni.Mari aku teka mesti kau teringat dekat mamat perasan tu kan.Rafique.” Alia sudah mula membuat andaian yang bukan-bukan.Suka hati dia je.

“Kau jangan nak buat spekulasi macam abang aku pula.Apa kejadahnya aku nak ingat mamat perasan tu.Dah jom.” Ujar aku lalu bangun untuk keluar dari dewan kuliah .

“Manalah tahu.Ada  cerita sensasi ni aku nak cerita ni.Kau tahu tadi aku dengar si Mazlyn tu dok sebut pasal Encik kamarul.”  Tambah Alia lagi.

“Amboi sejak bila kau jadi reporter bergerak ni cik Alia?” Soal aku.
“Ala baru je aku dapat job jadi reporter bergerak ni.” Dengan selamaba je si Alia ni menjawab.

“Kau jangan nak jadi reporter sangatlah.Baguslah kalau Mazlyn dengan Encik kamarul tu.Aman hidup aku ni.Lega aku sem ni sebab encik kamarul tak mengajar kita.Perhh aman hidup aku.” Jawab aku sambil tersenyum puas.

“Ye tak ye juga ye.Kau kan dah ada si Am dengan si Rafique.Buat apa nak fikir encik Kamarul.Eh kejap kelas kita dah habiskan untuk hari ni.?”

“Amboi kemain.Ye la kelas hari ni kan dua je.So dah habislah.Jom balik rumah.” Aku sudah menarik tangan Alia.

“Amani nak ke mana tu?” Kedengaran suara memanggil nama aku.
“Weh Amani..Itu bukan encik Kamarul ke?” Ujar Alia sewaktu menoleh  ke kirinya.
“Adoyai.Ni masalah dah datang dah.”Aku berbisik pada Alia sambil memicit dahi.

“Eh encik Kamarul, lama tak nampak.” Tegur aku sambil memaniskan muka.Ini semua plastik betul.Senyum paksa nama ni.

“Ye la sem ni saya tak mengajar korang memanglah jarang nampak.So awak berdua apa khabar?Ada kelas lagi ke?Kalau dah tak ada kelas boleh la kita borak sekejap.”Ujar Encik Kamarul .Alia sudah menyiku aku.

“Erk ..encik Kamarul……”
“Eh eh encik Kamarul.Lama tak nampak.Encik Kamarul sihat?” Tu dia dari mana minah ni muncul ni.Tetiba saja dah terpacak di depan aku ni.

“Saya sihat je Mazlyn.Awak apa khabar?” Soal Encik Kamarul sambil tersenyum.
“Eh saya macam biasa je , sihat.” Balas Mazlyn.Ohoi fesyen apa pula ni si Mazlyn pakai ni.Bila masa pula minah ni pergi make over jadi gini ni.Alahai Mazlyn.Dengan mekap yang tebal.Berapa lapis foundation dia pakai pun aku tak tahulah.

“Lain muka awak sekarang Mazlyn.” Tegur encik Kamarul lagi sambil membuang pandang pada Mazlyn dengan pelik.

“Ye ke.Nampak cantik ke encik Kamarul.”
“Cantiklah sangat.Tebal berapa inci entah mekap dia.Buang tabiat betul la sepupu kau ni Amani.” Bisik Alia perlahan.

“Syhhh..diamlah .Karang minah tu dengar mahu haru biru kita.” Aku menyiku Alia.Dengan selamaba si Alia hanya mencebik  bibir.

“Erk boleh tahan la.” Jawab encik Kamarul .Dahi kemain lagi berkerut.
“Oklah encik Kamarul saya minta diri dulu ye.Saya dengan Alia ada hal.Ok Mazlyn jumpa lagi.” Ujar aku pada mereka berdua.

“Bye Amani. Alia..” Mazlyn sudah melambaikan tangan.
“Eh Amani nanti dulu..”

“Lain kali ye encik Kamarul.Saya nak cepat ni ada hal penting.” Dalih aku  sambil melangkah.Lagi lama aku kat sini memang cari nahas.karang tak pasal-pasal si Mazlyn ni mengamuk.Kata-kata Firdaus tempoh hari masih lagi terngiang di cuping telinga aku.Parah juga ye kalau dah jatuh hati dekat seseorang ni ye.Aku harap Mazlyn tak mengharap sangatlah.Dibuatnya encik Kamarul memang tak ada hati dengan dia macam mana.Patah hati la nanti.

“Eh kita ada hal penting ke hari ni?” Soal Alia sewaktu berjalan beriringan dengan aku.
“Luruslah kau ni.Bab lain kemain laju lagi kepala kau ni tangkap.Aku tipulah.Tak kuasa aku nak layan dua orang tu.Aku tak nak cari pasal dengan diorang.” Ujar aku.

“Owh pandai menipu ye sekarang “. Usik Alia pada aku.
“Tipu sunat beb.Kalau aku tak buat macam tu aku tak tahulah nak dalih apa.Kau tahu je la perangai encik Kamarul macam mana, tambah pula karenah si Mazlyn yang sejak masuk sem baru ni aku tengok lain macam je.Pelik pon ada.Buat baik dengan aku ada makna je.” Balas aku lagi sambil menarik nafas panjang.

“Yang tu aku perasan.Apa pun kita tengoklah macam mana nanti.” jawab Alia.
“Pin..pin….” kedengaran bunyi hon kereta di belakang kami berdua .
“Eh Maya..” Ujar Alia sambil melambaikan tangan pada Maya.

“Korang jom balik.Kelas aku pagi ni dah setel.Petang nanti baru ada kelas.” Terjengkul muka Maya di  tingkap kereta .

“Aku baru nak mesej kau tanya.Ok jom balik.” Tingkah aku dengan senyuman sewaktu memandang Maya.Aku dan Alia terus memasuki kereta Maya .
“Kau ok ke Amani?” Tanya Maya sewaktu dalam kereta.
“Kenapa Maya?” Soal aku pelik.

“Muka kau muram je.Ada apa-apa yang terjadi ke hari ni?” Soal Maya lagi.
“Alah Maya kalau muka si Amani muram macam orang hilang laki ni mestilah pasal encik Kamarul tu haa .” Sampuk Alia .

“La kenapa.Encik Kamarul bukan tak ajar korang ke sem ni?” Maya bertanya lagi.Matanya terarah pada jalan di hadapan.

“Memanglah dia tak ajar , tapi adalah terserempak dengan dia.Rimaslah aku Maya macam ni.” Tingkah aku sambil berpaling pada Maya yang sedang memandu.
“Susah juga ye kau Amani.Kalau aku dekat tempat kau pun aku rimas juga kot.” Tingkah Maya lagi .
“Tu la pasal.Encik Kamarul tu syok sangat kat Amani kot.” Usik Alia sambil ketawa.
“Banyklah kau punya syok Alia.Aku yang rimas adalah.Huh bosan betul la.Pergilah kacau Mazlyn,yang dia nak kacau aku tu kenapa.” Aku mula membebel.

“Nak buat macam mana.Kalau hati dah suka.” Jawab Maya pula.Aku hanya mendiamkan diri saja.

“AMANI ….sekejap aku nak cakap dengan kau.” Mazlyn tetiba muncul di depan aku sewaktu aku berada di tepi koridor dewan kuliah.

“Kenapa Mazlyn?” Soal aku pula.Alia dah cabut lari ke toilet.Entah apa yang dia makan sampaikan asyik sakit perut je hari ni.

“Erm tak ada apa-apa.Takkanlah aku tak boleh bercakap dengan sepupu aku kot.” Tingkah Mazlyn.

“Bukan tak boleh Cuma aku pelik.Kau kan jarang sangat cari aku.Ni mesti ada hal penting ni kan.” Tambah aku lagi.

“Haaa kau memang bijak Amani.Aku sebenarnya ada hal penting ni nak minta tolong kau.” .Tingkah  Mazlyn lagi.

“Kau nak tanya pasal apa?” Aku sudah mula mengeluh.Aku dah kata dah kalau tak ada benda penting takkan la si minah ni  nak mencari aku.

“Macam mana eh.Aku nak minta tolong kau satu benda ni.” Jawab Mazlyn lagi.Dari riak mukanya aku pasti mesti nak minta benda yang bukan-bukan ni.
“La cakaplah kau nak aku  tolong apa?”

“Kau tolong cakap dengan family aku yang aku tak boleh balik minggu ni.”
“Dah kenapa pula aku nak kena bagitahu mereka.Kau bagitahu sendirilah.Ni yang kau nak suruh aku bagitahu diorang tu kenapa?” Soal aku pelik.

“Aku sebenarnya dah janji dengan seseorang nak keluar.Aku cakap dekat family aku yang kelas kita ada buat majlis.Kalau kau yang cakap confirm mak aku percaya”

“Oooo kau nak suruh aku menipu?macam tu?” Soal aku.Mazlyn sudah tersengih dan anggukan kepala.

“Tak nak aku.Kau sendiri cari pasal kau settle la sendiri.Aku tak nak masuk campur.”
“Eh kau ni aku suruh tolong cakap je kot, tu pun susah sangat ke?Kau ni memang sepupu yang tak boleh di harap langsunglah.Patutlah mak kau bu….

“Amani jomlah , kata nak pergi library tadi.” Belum sempat si Mazlyn makin hamun aku Alia sudah tiba di sebelah aku.

“Kau cakap apa tadi?” Soal aku dengan pelik.
“Erk tak ada apa-apa.Dahlah aku pergi dululah.Minta tolong sikit pun susah.Huh.” Mazlyn terus beredar.

“Weh kenapa minah tu datang jumpa kau?” Soal Alia sambil megerut dahi.
“Entahlah.Dia nak minta tolong aku.” Mata aku sudah terkebil-kebil pada Alia.
“Tolong apa?” Soal Alia lagi.

“Tolong call mak cik aku cakap yang kelas kita ada buat majlis,Mazlyn tak boleh nak balik.”
“Eh kelas kita ada buat majlis ke?” Ujar Alia sambil menggarukan kepalanya.

“Majlis apanya.Dia nak suruh aku menipu mak cik aku .Dia tak nak balik rumah hujung minggu ni , katanya nak jumpa seseorang.Aku tak tahulah siapa.” Tambah aku lagi sambil menghela nafas.
“Pelik aku tengok Mazlyn sekarang ni.” Tingkah Alia lagi

“Haaaa kan.Kau nampak dia pelikkan.Aku ni lagilah pelik tengok dia sejak akhir-akhir ni.” Tingkah aku lagi.Ada sesuatu yang menganggu fikiran aku.Apa yang Mazlyn cuba sampaikan tadi.Kenapa dia sebut pasal mak?kenapa dengan ibu aku?

“Hoi berangan lagi.Kau ni kenapa?” Alia menepuk aku lalu tangannya meraba-raba dahi aku.
“Aku tak sakitlah.Mana ada aku berangan.Kau ni ada-ada je.Dah jomlah kita pergi library.Aku nak pinjam buku.” Tingkah aku sambil menepis tangan Alia yang meraba dahi aku tadi.

“Ye la tu.Entah-entah kau dah mula di serang penyakit angau.” Usik Alia lalu ketawa.
“Amboi tak sayang mulut nampak.” Aku cuba untuk menepuk bahu Alia namun cepat je dia elak.
Aku dan Alia menghabiskan masa di perpustakaan.Kelas kitaorang belah  petang pula.Daripada aku balik rumah baik aku lepak dekat perpustakaan ni .Bolehlah juga aku baca buku dan buat assignment sikit.Tak adalah aku buang masa nanti.Masa itu ibarat emas dan paling penting kita memang tak sempat nak mengejar masa sebabnya masa bergerak dengan pantas tanpa menunggu kita walaupun sesaat.

Sedang aku dengan Alia ralit dengan mengadap assignment ada sekuntum bunga ros merah beserta kad di letakkan di atas kertas assignment milik aku.Dengan pantas aku mendongakkan kepala melihat siapakah yang memberi bunga ros ni.

“Faizal apa ni?” Soal aku pelik.
“Eh jangan salah faham pula.Bukan aku yang bagi.Aku tolong sampaikan je ni.” Ujar Faizal sambil mengeluh.

“Siapa yang bagi?” Soal Alia pula dengan pelik.
“Korang berdua ni macamlah tak tahu siapa yang bagi bunga ni.” Faizal sudah mula main teka tekuk.Memang aku ketuk baru tahu.Main-main pula mamat ni.
“Siapa yang bagi ni?” Soal aku lagi dengan mengerut dahi, lalu aku mengambil bunga ros itu lalu tangan aku membelek kad yang ada di situ.

“Sekuntum je bagi.Kedekutnya.Kalau nak bagi bunga bagilah sejambak.” Tingkah Alia sambil tersengih.

“Ish kau ni Alia boleh tahan juga mulut tu.” Balas Faizal sambil tersenyum.
Aku membaca isi yang ada dalam kad tersebut.Dah buang tabiat gamaknya pensyarah aku ni.Kenapalah suka sangat kacau hidup aku.Bebel aku sendirian dalam hati sewaktu membaca kad yang di tulis oleh encik Kamarul.
Amani..
Sehingga kini ku masih terbayang wajahmu
yang sentiasa di hati .
Encik K

“Bak sini aku nak baca apa benda yang di tulis dalam kad tu.” Tingkah Alia sambil meminta kad itu dari aku.

“Wow ayat kemain lagi ye.Jiwang juga pensyarah kita ni ye.So Amani ko nak buat apa?” Soal Alia sewaktu membaca kad tersebut.

“Entahlah Alia.Aku tak tahu.Rimaslah.” Tingkah aku tidak puas hati.
“Amani aku rasakan baik kau hati-hati sikit dengan encik Kamarul tu.Si Mazlyn pun syok sakan dekat dia.Aku takut Mazlyn buat hal je dekat kau nanti.Kau juga yang susah Amani.”  Ujar Faizal.
“Betul aku setuju tu Faizal.Kau kena hati-hati Amani.” Tokok Alia lagi.

“Thanks korang berdua.” Jawab aku sambil menghela nafas lalu aku menongkat dagu.Edisi termenunglah ni .

“Aku pergi dululah.Aku nak pergi jumpa awek aku jap.” Jawab Faizal sambil tersengih.Aku dengan Alia terkejut

“Hah awek?Siapa?sejak bila kau ada awek ni Faizal?” Soal Aku lagi.Terus tak jadi nak termenung.
“Aaah la siapa ?” Ujar Alia sambil berkerut dahi.

“Ala budak kelas kita jugalah.Aku dengan Yati sekarang.”Jawab Faizal sambil tersenyum manis.Amboi melalui senyuman dia pun aku boleh tahu yang hati Faizal sudah di curi .Dalam hati ada bunga-bunga yang sedang mekarlah tu.Aku sudah tersenyum pada Faizal.

“Ececece…Berseri muka bila sebut nama Yati.By the way congrat ye.” Tingkah aku sambil mengusik Faizal.

“Wah class kau Faizal.Dalam diam main cinta dengan Yati.” Usik Alia pula sambil tersengih.Kedengaran pula telefon aku bergetar di atas meja .Ada mesej masuk.Aku mencapai telefon lalu membuka .

Amani awak dah terima ke  bunga ros merah?
Boleh saya jumpa awak petang ni?

“Alia masak aku kali ni encik Kamarul mesej aku.”Aku menayangkan mesej dari encik Kamarul pada Alia dan kemudian Alia menghulurkan pada Faizal pula yang turut duduk di kerusi bersebelah dengan Alia.

“Mak aih.Biar betik encik Kamarul ni.” Ujar Alia.Aku sudah memicit dahi.
“Kau cakap je yang kau ada hal Amani.Jangan di layan sangat.” Tingkah Faizal pula sewaktu menghulurkan semula telefon kepada aku.

“Kalau aku tak balas mesej dia tak apakan.” Ujar aku dengan cuak.
“Ala tak apa.Kau biarkan je mesej tu.” Tingkah Alia.Faizal pula hanya mengiakan saja cadangan Alia.

“Oklah korang.Aku pergi dulu.Kesian pula nanti Yati tunggu aku.” Ujar Faizal sambil bangun dari kerusi tadi.

“Ok nanti kau kirim salam dekat Yati ye.” Ujar aku sambil tersenyum.Faizal turut tersenyum .
“InsyaAllah.Aku gerak dulu.”. Ujar Faizal sambil melambaikan tangan pada aku dan 

Bersambung....

NotaHujungKaki : Semalam sudah berehat menulis.hari ni kembali menulis.Moga2 DMS siap awal dan tak lari tarikh yang Ayra Zahra rancang. 

SaLaM KaSiH