Minggu, 29 Desember 2013

Novel : Peperangan Cinta : Bab 28

BAB 28

“APA ni Nadreena? Kamu dah 27 tahun tahu! Takkanlah kamu tak nak kahwin lagi? Tengok! Nisrina yang kahwin dahulu daripada kamu. Ish! Kamu ni! Umi tak kira, umi akan terima orang yang first datang meminang kamu!” bebel Datin Sri Aishah. Nadreena menggaru kepalanya yang tidak gatal. Dugaan apa pula ni?
            “Reen dah ada kekasih lah umi,” ujar Nadreena.
            “Umi tak kira, kalau Aizriel nak kamu jadi isteri dia, suruh dia melamar kamu cepat-cepat,” ujar Datin Sri Aishah.
            “Umi.. Riel...”
            “Kamu cakap kat Aizriel yang sebarang alasan daripada dia tidak diterima.” ujar Datin Sri Aishah. Membuntang mata Nadreena dibuatnya.
            “Umi..”
            “Whatever my daughter! Kalau tak nak nikah awal pun, bertunang dahulu,” ujar Datin Sri Aishah lalu melangkah naik ke atas. Nadreena menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal.

NADREENA memandang tajam ke arah kekasihnya.
            “Masuk meminang Reen dengan segera ataupun Reen terima pinangan orang lain,” ujar Nadreena keras. Sudah acap kali dia meminta lelaki ini masuk meminang dia namun jawapan yang diterima tetap sama. Dia ingin adik-adik angkatnya berbahagia dahulu.
            “Bukan Riel tak nak, tapi..”
            “Reen tak nak apa-apa alasan dari Riel lagi! Riel tahu tak mak long Reen, mak ngah Reen semua dah mengutuk Reen tahu! Mereka kata Reen ni andartaku!” Nadreena memotong kata-kata Aizriel.
            “Andartaku?” Aizriel mengerutkan keningnya. Dia tak pernah mendengar perkataan itu, yang dia pernah dengar ialah andartu dan andalusia. Andartaku ni benda apa pula?
            Nadreena melepaskan keluhannya perlahan. “Anak dara tak laku lah cik abang oi!” Aizriel melepaskan tawanya. Nadreena memasamkan mukanya.
            “Sayang.. Kalau Reen tak laku tak ada maknanya Riel terpikat tahu!” balas Aizriel. Nadreena mengetap bibirnya. Geram dengan sikap kekasihnya itu.
            “Reen pergi dululah! Nak merajuk dengan sikap Riel. Ish!” Nadreena mencapai tas tangannya lalu berlalu pergi meninggalkan Aizriel yang termangu sendiri. ‘Aku silap cakap ke?’ bermain-main soalan itu di minda Aizriel.

BUNYI deringan telefon menyentakkan lamunan Ariana. Dia tersenyum sendiri apabila melihat nama yang tertera di telefonnya. Ni sah! Rindukan kakak kesayangan dia ni!
            “Assalamualaikum, Husna,” ujar Ariana.
            “Waalaikumussalam, akak. Husna nak curi masa akak boleh tak? Banyak ni yang Husna nak story-mory ngan akak. Macam-macam!” ujar Husna. Ariana tersenyum.
            “Kalau macam tu, Husna datanglah rumah akak,” ujar Ariana.
            “Boleh juga, Husna bermalam sekalilah dengan akak. Lagipun, Husna tak ada kelas esok,” ujar Husna. Ariana terkedu. Bermalam? Habislah aku!
            “Oh.. Kalau nak bermalam kena tanya abang Haikal dulu,” balas Ariana.
            “Ala.. Akak, akak beri telefon ini dekat abang Haikal. Biar Husna yang cakap,” ujar Husna.
            “Ok. Tunggu sekejap tahu,” Ariana membuka pintu bilik Haikal. Kosong! Dia membuka pula bilik kerja Haikal. Kosong juga! Eh, mana dia ni menyorok ni?
            “Kakak! Kenapa lambat sangat?” tanya Husna di corong talian. Ariana menggaru kepalanya yang tidak gatal.
            “Husna, datang ajelah. Nanti, akak beritahu abang,” ujar Ariana. Husna sudah pun bersorak girang di corong talian. Yes! Akhirnya dia boleh keluar dari rumah yang umpama penjara baginya.
            “Thank you, akak!” Husna mematikan panggilan. Ariana tersenyum tawar. Apalah ayng aku nak beritahu dengan Haikal ni?
            Ariana menuju ke balkoni di tingkat atas, dia memandang ke bawah. Alangkah terkejutnya dia apabila melihat Haikal sedang berenang di kolam renang di belakang rumah mereka. Penat aku cari, di situ dia bersembunyi?
            Ariana berjalan keluar dari rumah. Dia melangkah ke arah Haikal lalu melabuhkan punggung di kerusi malas yang tersedia di situ.
            “Haikal!” panggil Ariana. Haikal memunculkan dirinya.
            “Apa?” tanyanya dingin.
            “Husna datang rumah ni nanti dan dia akan bermalam di sini,” balas Ariana.
            “Kunci pintu bilik kau. Semua baju kau bawa masuk bilik aku,” ujar Haikal. Dia kembali berenang. Selalunya orang kaya hobi mereka ialah golf tetapi Haikal lebih suka memilih untuk berenang.
            Ariana memandang lelaki itu yang hanya membuat endah tak endah dengan kehadiran adiknya ke rumah mereka nanti. Ariana bangun lalu masuk ke dalam rumah. Arahan dari suaminya itu perlu dilakukan dengan segera.
           
AIZRIEL menarik nafasnya. Nisrina sudah berbahagia sekarang bersama Daiyan. Ariana pula? Adakah Ariana dan Haikal akan berbahagia seperti pasangan pengantin yang lain?
            Dia tak akan boleh berhenti berfikir akan perkara itu. Bagaimanakah keadaan Ariana di rumahnya? Terseksakah dia?
            Pujukan Nadreena terbayang di wajahnya. Dia mengeluh perlahan. Bukan dia tak ingin mengahwini Nadreena dengan secepat mungkin. Tapi, dia ingin masalah adiknya selesai dahulu.
            Ah! Apa yang aku nak buat ni?
            Aizriel melangkah keluar dari biliknya. Keputusannya sudah bulat.
            “Mommy, daddy. Riel nak kahwin,” tersembur air yang diminum oleh Tan Sri Mansur. Terperanjat Aizriel dibuatnya. Ish! Ish! Ish! Ayah aku ni lah..
            “Ya ke, Riel? Dengan siapa? Cepat, hujung minggu ni juga kita masuk meminang. Kamu buat kenduri sekali dengan Ann 3 bulan lagi,” teruja Puan Sri Sukainah dibuatnya. Akhirnya, anak sulungnya itu membuka hatinya untuk berkahwin. Kadang-kadang dia risau juga dengan anak sulungnya yang seperti tidak ingin berkahwin. Alhamdulillah, akhirnya Allah telah membuka pintu hati Aizriel untuk berkahwin.
            “Mommy ni! Satu-satulah nak tanya pun,” Aizriel menggelengkan kepalanya.
            “Yelah, dengan siapa? Kenapa mommy tak pernah tahu pun?” tanya Puan Sri Sukainah.
            “Dengan Nadreena, kakak kepada Nisrina kawan Ann,” ujar Aizriel. Puan Sri Sukainah mengucapkan syukur. Sudah lama dia ingin Nadreena menjadi menantunya. Perlakuan sopan Nadreena menarik hatinya.
            “Daddy, daddy terkejut sangat ke tadi sampai tersembur air tu?” tanya Aizriel menyakat.
            “Ya, daddy terkejut sangat sebab anak sulung daddy ni akhirnya buka hati untuk berkahwin. Jangan nak tunggu adik serta adik-adik angkat kamu kahwin dahulu baru kamu nak kahwin. Mereka tu muda lagi,” perli Tan Sri Mansur. Aizriel menggaru kepalanya.
            “Daddy ni sama dengan Reen tahu. Asyik ulang perkara itu. Naik muak dah telinga Riel ni tahu,” ujar Aizriel. Mukanya dimasamkan.
            “Betullah, cakap Reen tu. Tapi, kan sejak bila kamu menganyam cinta dengan Reen?” tanya Puan Sri Sukainah sambil memandang Aizriel dengan penuh syak wasangka.
            “Mommy, itu hal peribadilah. Riel tak boleh cerita,” ujar Aizriel selamba lalu berlalu pergi.
            “Ek eleh budak ini. Sejak bila pula nak secret-secret dengan mommy ni?” tanya Puan Sri Sukainah geram. Tan Sri Mansur hanya menggelengkan kepalanya.
            “Biarlah mereka itu. Janji anak bujang kamu tu nak kahwin,” ujar Tan Sri Mansur.

            Puan Sri Sukainah menarik muncung. Geram dengan sikap suaminya yang membela Aizriel.