Minggu, 29 Desember 2013

Novel : Peperangan Cinta : Bab 31

BAB 31

“AUNTIE!!” Eryna memeluk tubuh Tengku Sofea dengan air mata yang masih mengalir di pipinya.
            “Why Eryna? Kenapa ni? Apa yang Ann dah buat dengan kamu? Cakap!”
            “Ann halau Eryna dari rumah dia, auntie! Eryna malu sangat,” Tengku Sofea mengetap bibirnya. Perempuan itu memang kurang ajar!
            “Tak apa sayang. Auntie akan ajar dia cukup-cukup,” ujar Tengku Sofea dengan dendam yang membara.
            “Auntie.. Bila auntie nak kahwinkan Eryna dengan Haikal?”
            “Secepat mungkin, sayang.”
            “Auntie tolonglah cepatkan perkahwinan itu. Kalau lama-lama nanti, Eryna risau Haikal akan jatuh cinta dengan Ann.. Please, auntie!” ujar Eryna separuh merayu.
            “Kita kena atur plan, supaya semua ini akan terjadi seperti yang dirancangkan,” ujar Tengku Sofea.
            “I have got the idea!” ujar Eryna tiba-tiba.
            “Apa dia?” Eryna tersenyum sinis. Kau akan jadi milik aku, Haikal!

“KAU tidur atas sofa,” ujar Haikal lalu memanjat ke atas katil. Ariana terpana.
            “What? Tidur atas sofa? Are you insane? Seumur hidup, aku tak pernah lagi tidur atas sofa tahu!” balas Ariana.
            “Then, kau nak ke tidur dengan aku? Aku on jer,” ujar Haikal sambil tersenyum nakal. Membuntang mata Ariana melihatnya.
            “No.. No.. No.. Aku perempuan, kau lelaki. Kau patut respect aku, so dipersilakan tidur di atas sofa,”
            “No.. No.. No.. Ini tidak adil, tidak adil bagiku. Banyak cantik muka kau. Ingat aku ni hamba abdi ke?” tanya Haikal semula..
            “Yes.. Yes.. Yes.. Kau memang hamba abdi aku. And, thanks sebab puji aku cantik. So, excuse me,” Ariana menolak Haikal ke tepi lalu berbaring di atas katil. Haikal mendengus. Oh, kau nak main-main dengan aku yer?
            Haikal berbaring di sebelah Ariana lalu memeluk erat tubuh gadis itu. Bau syampu gadis itu membuatkan jiwa lelakinya berkocak.
            “Woi! Haikal! Tepilah, ingat aku ni teddy bear ke apa nak peluk-peluk?” Ariana cuba menolak tubuh Haikal namun Haikal mengeratkan pelukannya hingga membuatkan gadis itu sesak nafas.
            “Kau yang baring sebelah aku kan? Lagipun kau ni isteri aku, jadi tak salah kan?” tanya Haikal selamba.
            “Isteri atas kertas aje pun!” rungut Ariana.
            “Apa yang kau cakap? Isteri atas kertas? Aku boleh buatkan kau jadi isteri sebenar. Kau nak?” tanya Haikal selamba.
            “Kau jangan..”
            “So, keep your mouth shut,” Ariana mendiamkan dirinya. Bimbang diapa-apakan oleh lelaki itu.

DIA membuka cermin mata hitamnya. Dia tersenyum sinis.
‘Malaysia! I’m back!Aizriel! Aku dah kembali bersama dendam yang menggunung! Kau telah merampas kebahagiaan aku dan kini aku akan merampas kebahagiaan kau semula! Bersedialah dikau untuk menghadapi sengsara!’
Dia menarik bagasi menuju ke teksi. Dia perlu mengatur strategi untuk membuatkan lelaki itu sengsara!

TELEFON bimbit milik Haikal berbunyi. Dia segera mengangkat panggilan itu.
            “Hello papa,”
            “Hello, Carl tolong papa Carl! Mama kamu nak bunuh diri Carl! Tolong pulang dan pujuk mama kamu Carl! Tolong papa Carl!” suara cemas milik Tengku Helmi jelas kedengaran di corong panggilan. Mata Haikal terbuntang. Mama nak bunuh diri?
            “Okay, Carl akan segera ke sana,”
            Haikal keluar dari pejabatnya lalu memecut laju keretanya pulang ke rumah keluarganya.

“LEPAS! Biarkan aku mati! Lepas! Jangan sentuh aku!!” Tengku Sofea meronta-ronta. Alif, pemandu baru yang diupah oleh Tengku Helmi cuba menarik botol ubat yang berisi pil tidur itu namun Tengku Sofea memegangnya kejap.
            “Istighfar puan! Ingat Allah! Ucap syahadah puan! Bunuh diri itu berdosa!” pujuk Mak Mah.
            “Kau diam! Ikut suka hati akulah nak  bunuh diri ke apa ke! Kubur lain-lain!” bentak Tengku Sofea lagi.
            “Mama, mama.. Mama jangan buat begini mama. Kasihankan Husna dengan Carl ma,” Haikal yang baru datang cuba memujuk.
            “Mama tak akan bunuh diri dengan syarat..”
            “Syarat apa ma? Kalau boleh Carl akan tunaikan,” ujar Haikal,
            “Kamu kahwin dengan Eryna,” terkedu Haikal apabila mendengar permintaan yang luar alam oleh mamanya itu.
            “Kamu ni biar betul Sofea? Mereka berdua baru kahwin sebulan kamu nak suruh Haikal kahwin lain pula,” ujar Tengku Helmi.
            “Kalau kamu tak setuju Haikal, mama akan telan ubat-ubat ini,” ujar Tengku Sofea mengugut.
            “Ma.. Ma.. Please, ma. Don’t. Okay, okay! Carl akan ikut cakap mama. Carl akan kahwin dengan Eryna. Satisfied?”ujar Haikal lalu berjalan keluar dari bilik.
            “Puas hati kamu Sofea? Hancurkan rumah tangga anak kamu sendiri? Abang dah beri permata untuk anak kita, tapi kamu memaksa dia untuk memilih kaca. Kamu ingat Sofea, yang kamu akan menyesal suatu hari nanti,” ujar Tengku Helmi seraya berlalu. Tengku Sofea mencebik.

“HELLO, akak. Husna ni!”
            “Ye, sayang. Memanglah Husna. Kenapa? Ada gosip terbaru ke nak beritahu akak?”
            “Ini bukan gosip. Ini kenyataan! Abang Carl nak kahwin dua!” Ariana terkedu.
            “What?! Haikal nak kahwin dua?” terlopong mulut Azzalea, Nisrina dan Arani apabila mendengarkan tutur bicara yang keluar dari mulut Ariana.
            “Nak kahwin dua?” Kening mereka berkerut sesama sendiri.
            “Betul, kak. Tadi, mama ugut abang untuk bunuh diri kalau abang tak nak kahwin dengan Eryna,”
            “So, abang kata apa?”
            “Abang kata dia terima,”
            “What?! Husna nanti akak call Husna balik,” Ariana mematikan panggilan. Wajah sahabat-sahabatnya diperhatikan.
            “Haikal nak kahwin dua,” satu keluhan dilepaskan.
            “Dengan siapa? Kau okey ke tak ni?” Arani bertanya.
            “Bongok! Sah-sah dia tak okey!” Nisrina menolak kepala Arani. Ada ke patut dia tanya soalan seperti itu.
            “Dengan Eryna. Entahlah, aku pun tak tahu bagaimana hendak declare perasaan aku ini. Aku akan bermadu. Wow! Statement yang paling perempuan benci akan terjadi pada diri aku. Kau fikir aku boleh tersenyum bahagia. Yeay! Aku akan dapat madu. Begitu? Aku rasa macam nak minta cerai je dengan Haikal,” mata Ariana mulai berkaca.
            “Kau jangan Ann! Kalau kau bercerai hati parents kau akan terluka. Lagipun, kau sendiri yang cakap kau sanggup bermadu daripada bercerai dengan Haikal, kan?” Nisrina memegang tangan Ariana cuba menyalurkan semangat.

            “Aku rasa kata-kata aku hari itu dah makan tuanlah. Sekarang baru aku tahu yang mulut aku ini masin. Aku kata yang aku sanggup bermadu, now aku rasa sakitnya apabila mengetahui yang aku akan bermadu. Entahlah, aku nak pergi ni. Aku nak tenangkan diri. Bye,” Ariana berlalu pergi. Dia memandu keretanya ke suatu tempat yang dia tidak pasti di mana.